Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Η Παναγία από τη Σταύρωση



 Η Παναγία από τη Σταύρωση τέλη 11ου αι. Μονή Δαφνίου, λεπτομέρεια

Επίσκεψις



Επίσκεψις (14ος αι.)

 Βυζαντινό Μουσείο (αντίγραφο)

 Η εικόνα αναφέρεται ως "Θεοτόκος Γλυκοφιλούσα (Η Επίσκεψις)", το πρωτότυπο βρίσκεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας , χρονολογείται στα τέλη του 13ου αιώνα και έχει διαστάσεις 107Χ73,5 εκ. Προέρχεται από τη Μικρά Ασία και ήλθε στην Ελλάδα από πρόσφυγες του 1922. Παριστάνει την Παρθένο να κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό βρέφος .Η Θεοτόκος κρατεί τον μικρό Χριστό με το δεξί της χέρι, ενώ με το αριστερό τον προτείνει στον θεατή και συγχρόνως τον ικετεύει για τη σωτηρία των ανθρώπων. Το Θείο Βρέφος αγκαλιάζει τρυφερά τη μητέρα του ακουμπώντας το μάγουλό του στο δικό της.


Ο Ιησούς Χριστός  

από τον Όσιο Λουκά 1ο μισό 11ος αι.


Απόστολος Θωμάς



Απόστολος Θωμάς (λεπτομέρεια από την κοίμηση της Θεοτόκου)
ναός Αγίων  Αποστόλων Θεσσαλονίκης


Απόστολος Θωμάς (λεπτομέρεια από την κοίμηση της Θεοτόκου 15ος αι.
Ιερά Μονή Ιωάννου Θεολόγου - Πάτμος)



Οι Άγιοι Απόστολοι (λεπτομέρεια) Δαφνί 2ο μισό του 11ου αι.


Ο Πρόδρομος



Ο Πρόδρομος από τη Δέηση Αγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολη 1261 από την μεγάλη παράσταση της Δέησης διατηρούνται καλύτερα τα πρόσωπα των τριών γιγάντιων μορφών και το άνω μέρος του σώματος του Χριστού και του Προδρόμου.

Ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος 


Περιστέρια


Περιστέρια

Διακοσμητικό ψηφιδωτό




Αντίγραφο σε ψηφιδωτό από ζωγραφικό έργο του Χατζηκυριάκου - Γκίκα




Αντίγραφο σε ψηφιδωτό από ζωγραφικό έργο του Χατζηκυριάκου - Γκίκα

Τερψιχόρη



Τερψιχόρη

 Μούσα, η φανταστική μορφή που οι αρχαίοι πίστευαν ότι ενέπνεε τους ποιητές. Οι εννέα Μούσες ήταν οι μυθικές θεότητες που προστάτευαν τις τέχνες και τις επιστήμες και οι λατρευτικοί χώροι προς τιμήν τους βρίσκονταν σε ολόκληρο τον αρχαίο Ελληνικό χώρο.

Ένας συνηθισμένος τρόπος διακόσμησης των λατρευτικών αυτών χώρων ήταν τα ψηφιδωτά ή μωσαϊκά, δηλαδή οι εικόνες που κατασκευάζονται από ψηφίδες, μικρά κομμάτια από πέτρα, γυαλί ή από σμάλτο.


Ο Άγιος Νικόλαος ο Στρειδάς



 Ο Άγιος Νικόλαος ο Στρειδάς (αντίγραφο)

Στο Άγιον Όρος υπάρχει ένα μοναστήρι, που ονομάζεται του Σταυρονικήτα. Ένα μικρό  μοναστήρι τιμημένο στο όνομα του Αγίου Νικολάου. Το μοναστήρι αυτό, στην αρχή κτίστηκε εις μνήμην του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.

Στον καιρό των εικονομάχων όμως, οι μοναχοί έρριξαν πολλές εικόνες στη θάλασσα για να μην τις μολύνουν τα χέρια των εικονομάχων. Μια από τις εικόνες εκείνες, ήταν του Αγίου Νικολάου, που βρίσκεται σήμερα στο μοναστήρι του Σταυρονικήτα και που είναι μια από τις θαυματουργές εικόνες του Αγίου Όρους.

Το μοναστήρι αυτό το έκαψαν κάποτε οι κουρσάροι. Ο Πατριάρχης, ο Ιερεμίας ο Παλαιός, θέλησε να το ξανακτίσει στο όνομα του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου. Κι ενώ οι κτίστες άρχισαν το κτίσιμο, οι μοναχοί έρριψαν τα δίκτυα στη θάλασσα για να πιάσουν ψάρια. Όταν όμως τράβηξαν τα δίκτυα βρήκαν μέσα σ’ αυτά το θαυματουργό εικόνισμα του Αγίου Νικολάου.

Στο μέτωπο του ήταν κολλημένο ένα στρείδι. Όταν το τράβηξαν για να το ξεκολλήσουν συνέβη κάτι το συγκλονιστικό. Έτρεξε αίμα από την πληγή που άνοιξε το στρείδι! Απ’ αυτό το θαύμα, ονομάσθηκε, Άγιος Νικόλαος Στρειδάς. Και η ονομασία αυτή παραμένει μέχρι σήμερα.



Συρία - Δαμασκός



Συρία - Δαμασκός (λεπτομέρεια)

Τζαμί Αχμέτ Πασά

 

Τζαμί Αχμέτ Πασά (Αγιά Σοφιά), Σέρρες

 Στην ανατολική πλευρά της πόλης κοντά στο ρέμα Αγίων Αναργύρων βρίσκεται το Τζαμί Αχμέτ Πασά που χτίσθηκε το 1492 από τον Μεχμέτ Μπέη, γιός του Μεγάλου Βεζύρη και διάσημου Τούρκου στρατηγού Αχμέτ Πασά Κεδίκ, όπως αναφέρεται σε επιγραφή σε σημείο της κυρίας εισόδου του. Λόγω της ομοιότητάς του με χριστιανικούς ναούς, οι Σερραίοι το ονομάζουν «Αγιά Σοφιά».





 

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021




Τίτλος έργου

 


Τίτλος έργου


 


Τίτλος έργου





Τίτλος έργου

Ωκεανός



 

Ωκεανός, Μουσείο Αττάλειας, 2ος αιώνας, από το θέμα Ωκεανός και Θέτις. 
Στη θεογονία του Ησίοδου ο Ωκεανός ήταν γιος του Ουρανού και της Γαίας.